روانشناسی کاربردی

راهکار های حل تعارضات زناشویی

راهکار های حل تعارضات زناشویی

اگر نتیجه آزمون تعارضات زناشویی شما در سطح بالا تعارض بود. پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه نمایید،تا بتوانید رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید.

در ابتدا توصیه می شود از یک متخصص زوج درمانگر کمک بگیرد ولی اگر بنا به هر دلیلی نمیخواهید این کار را انجام بدهید،خواندن این مقاله و عمل به آن می تواند تا حدودی به حل مشکلات شما کمک کند.

عمده ترین تعارضات این روز ها

1.مشکلات اقتصادی و مالی

عمده ترین مشکل این روزا در خوانواده ها مشکلات مالی و بحث بر سر پول هست.بالا رفتن انتظارات خانواده در اثر جو حاکم بر اجتماع و ایجاد فشار و استرس به سرپرست خانواده باعث بروز پرخاشگری ها و ایجاد اختلاف در خانواده می شود.

2.برقراری ارتباطات نادرست

گاهی ما بدون فکر کردن به عاقبت کار و تاثیری که کلمات می تواند بر طرف مقابل بگذارد حرف هایی برا میزنیم که ممکن است دیگر قابل جبران نباشد.تاثیر کلمات را جدی بگیرید گاهی کلمات آدم می کشند.

3.مسائل مربوط به کودکان

به دنیا آمدن کودکان اگر چه می تواند در زوجین ایجاد انگیزه برای ادامه روابط و روشنی بخش زندگی باشید،مسئولیت های زیادی نیز به دنبال دارد که اگر تقسیم مسئولیت صورت نگیرد و مسئولیت رسیدگی و تربیت کودکان بر عهده یکی از زوجین باشد،می تواند باعث فرسایش شخص مسئول گردد و در نهایت بروز اختلافات را به دنبال دارد.

چگونه تعارضات زناشویی به پایان می رسد؟

1.اجتناب

در این سبک زوجین هیچ رغبتی نسبت به هم ندارند و نسبت به حل تعارضات پیش آمده تلاش نمی کنند در این گونه موارد رابطه وارد حالت سازش می شود.

2.تحمیل

در این حالت شخصی که قدرت دارد سعی میکند خواسته های خود را به دیگری بقبولاند.اشخاصی که مسئولیت پذیر نیستند و مسئولت اشتباه خود را گردن نمی گیرند جزو این دسته هستند.

3.تسلیم

در چنین مواردی یکی از زوجین تسلیم خواسته های دیگری می شود.در این صورت در شخص تولید عقده می شود و زمینه برای اختلافات و تعارضات بعدی را فراهم می کند.

*در این 3 حالت درواقع تعارضات حل نمی شود در واقع به نحوی به تعویق می افتد ولازم به ذکر است که در هریک از این 3 سبک همیشه یکی از زوجین آسیب میبیند. توصیه می شود هرگز تعارضات خود را اینگونه پشت سر نگذارید.

4.به توافق رسیدن

این روش مطلوب به نظر می رسد ولی بهترین روش نیست در این حالت زوجین برای در امان ماندن از آسیب ها ترجیح می دهند باهم مصالحه کنند ولی در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی شود،چون اختاتفی که دارند هنوز حل نشده است.

5.حل مسعله

بنظر میرسد حل مسئله یک روش مناسب برای برطرف کردن اختلافات ایجاد شده بین زوجین باشد.در این سبک هر یک از زوجین به دنبال راه حل هایی برای حل اختلافاتشان هستند. چون هر دو طرف اشتباهاتشان را قبول کرده اند و هر دو برای بهبود رابطه تلاش می کنند،این یک امتیاز مثبت برای این روش است.

سایر اقداماتی که میتواند به شما در حل تعارضات کمک کند عبارتند از:

1.با احترام رفتار کنید

2.تصمیمات هیجانی نگیرید

3.زمان بیشتری برای باهم بودن اختصاص دهید

4.از نقاط ضعف طرف مقابل نگویید

  1. 5.زمان مناسبی برای گفتگو انتخاب کنید

6.از طرف مقابل بخاطر اشتباهتان عذر خواهی کنید

7.از مشاورین و متخصصان این حوزه کمک بگیرید

8.قدر دان زحمات همسرتان باشد

9.*ظاهر زندگی خود را در مقابل دیگران حفظ کنید

و مهم است که از رفتارهایی ناشایست که بعدا باعث پشیمانی می شوند اجتناب کنید.این رفتار ها عبارتند از:

1.نادیده گرفتن

2.خودخواهی

3.عدم توجه به نیاز های طرف مقابل

4.جسارت به خانواده های طرف مقابل

5.عدم مسئولیت پذیری

6.پیش کشیدن اختلافات گذشته

7.سرزنش و تحقیر

امیدوارم خواندن این مقاله قدری شمارا به تفکر در رابطه خود بیندازد و در حل یا کاهش تعارضاتتان کمک کند.

جستجو

آخرین مقالات

آخرین تست ها

صفحات مجازی ما