روانشناسی کاربردی

مقدمه ای بر روانشناسی

روانشناسی

ویلهم وونت اولین کسی که در سال1879 آزمایشگاهی را برای تحقیقات روانشناسی در دانشگاه لایپزینک آلمان تاسیس کرد که آغاز رسمی بود برای رشته روانشناسی.برای اینکه درک بهتری از مقاله های نوشته شده در سایت داشته باشیم ابتدا باید با تعریف روانشناسی آشنا بشویم.

ویلهلم وونت
ویلهلم ماکسیمیلیان وونت پزشک، روان‌شناس، فیزیولوژیست و استاد دانشگاه آلمانی و پایه‌گذاران علم روان‌شناسی تجربی

درکل روانشناسی یعنی:مطالعه علمی رفتار و فراید های ذهنی.
در این تعریف لازم است دو کلمه رفتار و فرایند های ذهنی را بیشتر توضیح بدهیم.منظور از رفتار همه اعمالی است که ما انجام میدهیم. رفتارها می توانند قابل مشاهده(خوردن،خوابیدن،نوشتن،عطسه کردن و حتی خواندن این متن و…) و یا غیرقابل مشاهده(فکرکردن) باشند.فرایند های ذهنی هم عبارتند از: احساسات، ادراک، اندیشه ،هوش، شخصیت، هیجان و انگیزش و حافظه…
شاید هنوز کسانی باشند که روانشناسی را با رمال و پیشگو اشتباه می گیرند و تصور میکنند که روانشناسان با نگاه به چشمان آنها می توانند گذشته و آینده آنها را بازگو کنند.در پاسخ به این گونه افراد می توان گفت که اینگونه موارد خارج از قلمرو روانشناسی است.
برخی افراد هم فکر می کنند که چون انسان از بقیه موجودات بالاتر است،علم باید تنها در خدمت او باشد.بنابر این موضوع روانشناسی را به انسان محدود می کنند. در حالی که می توان حیوانات،گیاهان وحتی آغازیان را که درجاتی از هوشیاری را دارند مطالعه کرد.
هدف روانشناسان این است که رفتار ها را ابتدا درک کنند تا بتوانند آنها را توصیف کنند و بعد به پیش بینی و کنترل رفتار بپردازند.لازمه این عمل آن است که نظریه هایی که مطرح می شود را بتوان مورد آزمایش قرار داد تا پایایی(در آزمایش های متعدد نتیجه یکسان باشد)و روایی(ابزار آزمایش مختص همان آزمایش،و دارای دقت بالا باشد)آن نظریه ثابت شود.ولی در این میان نمی توان به همه سوالات روانشناختی پاسخ محکم داد زیرا برخی از آزمایشات از نظر اخلاقی و کاربری دارای محدودیت است.مثلا نمی توان یک بچه را برای 5 سال اول زندگی اش درون یک محفظه ضد صدا و ضد نور قرار داد تا ببینیم نتیجه چه می شود.اگرچه نمی توان به اینگونه سوالات پاسخ مستقیم داد ولی بسیاری از اوقات می توان با مطالعه حیوانات،بصورت غیرمستقیم به اینگونه سوالات جواب داد.
مطالبی که به آنها اشاره شد،معرفی بخش کوچکی از این علم بود که تاثیر مستقیمی بر روی زندگی انسان ها دارد.تاثیرات روانشناسی در همه ابعاد زندگی هر انسانی از لحظه لقاح تا مرگ دیده می شود،که با مطالعه این علم می توان با محیط سازگار شد و زندگی همراه با آرامش را تجربه کرد.
اکنون با توجه به پیشرفت علم روانشناسی و کشف روش های درمانی معتبر و موثر در درمان برخی بیماری های روانی امکان پذیر است.به طوری که می توان برخی حالات روانی آزار دهنده مانند:مشکلات اضطرابی،فوبیا و ترس،انواع وسواس ها و… را که مختل کننده روند زدندگی سالم و با نشاط است،درمان کرد.
ولی با نهایت تاسف،نگرش روانی حاکم بر جامعه این امتیاز را از عموم مردم سلب کرده و مردم،بخصوص مردان،به سلامت روان خود اهمیت نمی دهند و نسبت به مراجعه به روانشناسان و مشاورین گارد دارند.
در این میان یک سری افراد سود جو که هیچ گونه تخصصی در زمینه روانشناسی و مشاوره ندارند،با ارائه خدمات غیر اصولی،دید مردم را نسبت به این علم محدود می کنند. کافی است یکی از آشنایان شما تجربه همکاری با اینگونه افراد روانشناس نما را داشته باشد.در این صورت نه تنها طرز فکر خودش بلکه طرز فکر اطرافیانش را هم نسبت به روانشناسان و مشاورین تغییر خواهند داد.
توصیه می شود در هنگام مراجعه به روانشناس یا مشاور حتما به مجوزهایی که از طرف نظام روانشناسی جهت ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره داده می شود توجه داشته باشید.

جستجو

آخرین مقالات

آخرین تست ها

صفحات مجازی ما