روانشناسی کاربردی

هیجان و ریسک پذیری

هیجان و ریسک پذیری

یکی از کلمات پرتکرار در زندگی روزمره،بخصوص در بین جوانان همین واژه ریسک پذیری و بلاخص ریسک پذیری در حوزه مالی هست.ریسک پذیری یک ویژگی فردی است یعنی همه ما درجاتی از ریسک پذیری را در خود داریم. به عنوان مثال شاید میزان ریسک پذیری دوستتان از شما بیشتر باشد،ولی این به این معنی نیست که شما ریسک پذیر نیستید.

هیجان و ریسگ پذیری

در تعریف ریسک پذیری می توان گفت که ریسک پذیری یعنی احتمال رسیدن یک فرد یا یک سازمان به اهدافی که در نظر دارد،قبل از اقدام به کاهش عوامل خطرساز و عواملی که می توانند باعث بروز مشکل بشوند.
عوامل مختلفی در ریسک پذیری افراد تاثیر گذار است یکی از این عوامل سن افراد است.میزان ریسک پذیری در سنین مختلف متفاوت است.معمولا جوانان و نوجوانان،انعطاف پذیر تر از میانسالان و بزرگسالان هستند.یکی از عوامل محدود کننده ریسک پذیری در این دوره وضعیت تاهل افراد هست افراد متاهل نسبت به افراد مجرد از ریسک پذیری کمتری برخوردار هستند. عامل دیگر جنسیت افراد هست،تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان ریسک پذیر هستند.
عامل مهم دخیل در ریسک پذیری تیپ شخصیتی افراد هست،افراد با تیپ شخصیتی دی بیشترین میزان ریسک پذیری را دارند.به این منظور تست هایی برای مشخص شدن تیپ شخصیتی شما طراحی شده است.که در جنبه های مختلف زندگی شما مانند توسعه فردی،خانوادگی،شغلی و…تاثیر درارد.تست دیگری که صرفا ریسک پذیری،در حوزه سرمایه گذاری و مالی را می سنجد برای شما تعبیه شده است.

تیپ شخصیتی در ریسک پذیری

ریسک پذیری بیشتر در حوزه مالی و اقتصادی زندگی مطرح می شود.افراد در هر سنی برای ارتقای وضعیت اقتصادی خود باید خطر کنند.منظور از ریسک یا خطر این است که وضعیت برد و باخت 50به50یا حداکثر60به40باشد.باید در سرمایه گذاری های مالی وضعیت خوب برسی شده باشد و احتمال سود بیشتر یا حداقل مساوی با احتمال ضرر باشد.
سرمایه گذاران به سه دسته پر ریسک_دارای ریسک متوسط و کم ریسک تقسیم می شوند که شما می توانید با استفاده از انجام تست ریسک پذیری،بفهمید که در کدام دسته قرار دارید.
آن دسته از افراد که ریسگ پذیری بالایی دارند،از نظر مالی دارای ثبات نیستند.آنها در یک مقطعی از نظر مالی بسیار غنی هستند ولی ممکن است،کل سرمایه شان را در یک مدت زمان کوتاه از دست بدهند.افراد با ریسک پذیری متوسط از نظر اقتصادی با ثبات تر هستند، ولی آنها هرگز نمی توانند مانند افراد ریسک پذیر بالا وضعیت غنی از نظر مالی را تجربه کنند.افراد با ریسک پذیری پایین،در مقایسه با افرادی که ریسک پذیری بالا دارند،بد تر هستند.چون آنها تقریبا زندگی،مشابه به زندگی نباتی دارند و احتمال کمی دارد که به درجات بالاتر ارتقا پیدا کنند.

کنترل هیجانات

کنترل هیجانات بخصوص هیجان خشم،در تعاملات اجتماعی،بسیار مشکل هست.و از آنجا که آگاهی در مورد راه و روش تخلیه مناسب هیجان وجود ندارد،اگر بتوانید هیجانات خود را کنترل کنید این یک امتیاز مثبت برای شماست.
انواع هیجانات که ما اکثر آنها را در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم عبارتند از: خشم،عشق،ترس،امیدواری و نا امیدی،ترس،اضطراب،غرور،حقارت،غم،شادی و شرم
تجربه بیش از حد هر یک از این هیجانات شما را بسیار آسب پذیر می کند و قطعا مشکلاتی را برای شما به وجود خواهد آورد.این مشکلات محدود به مشکلات روانی نیستند،گاهی اوقات مشکلات روانی خودشان را با مشکلات جسمانی نشان می دهند.از این رو کنترل هیجانات از اهمیت بالایی در سلامتی افراد برخوردار است.

 

کنترل هیجان

مراحل کنترل هیجانات

هیجانات خود را بشناسید.

آگاهی و شناخت از هیجانی که درحال تجربه آن هستید اولین و مهم ترین مرحله کنترل هیجان است.
در ساده ترین مثال وقتی شما احوال کسی را جویا می شوید او در جواب به شما می گوید خوبم،درحالی که در فرد علائم افسردگی مشاهده می شود.شخص زمانی اقداماتی برای سلامتی خود انجام می دهد که از وجود مشکل در خود آگاه باشد.

اجازه بدهید هیجاناتتان بروز پیدا کنند.

بروز هر یک از هیجانات در زمان و مکان مناسب برای کنترل هیجانات مفید است.
برای مثلا اگر فرد خشمگینی هستید و مدام دعوا می کنید،توصیه می شود ورزش های هنر های رزمی را دنبال بکنید. این بهترین راه برای کنترل هیجان خشم شما خواهد بود.
یا اگر ناراحت و افسرده هستید می توانید در مورد موضوعی که ناراحتتان کرده با یک فرد قابل اعتماد حرف بزنید و گریه کنید ،گریه در این حالت برای بهبود حالتان خوب است.

نوشتن احساسات

نوشتن احساسات یک روش مناسب برای آگاهی از احساستان و درک موقعیتی که در آن قرار دارید است.توصیه می کنم برای آرامشتان احساساتتان را روی یک کاغذ نوشته و بعد آن را مچاله کنید و در سطل آشغال بیندازید.این حرکت نمادین،برایتان مفید خواهد بود.

جستجو

آخرین مقالات

آخرین تست ها

صفحات مجازی ما